.st0{fill:#FFFFFF;}

In deze branches zien bedrijven hun vestigingen sluiten: waarom? 

 februari 25, 2025

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • In deze branches zien bedrijven hun vestigingen sluiten: waarom?

Banken sluiten hun vestigingen, bekende retailers vallen om. Personeel komt op straat te staan en verschillende bedrijven zijn simpelweg niet rendabel te krijgen. Wat is er toch aan de hand in Nederland? Verschillende bedrijven sluiten vestigingen door het hele land, maar waarom? Ligt het alleen aan digitalisering, of is er toch meer aan de hand?

Banken digitaliseren

De tijd dat je bij een bank binnen kon lopen, ligt inmiddels achter ons. Banken zijn jaren geleden begonnen aan een digitale transformatie, en we zitten nu op het hoogtepunt. Je regelt vandaag de dag alles online. Met internetbankieren en mobiele apps is het eenvoudig om betalingen uit te voeren, een lening af te sluiten of beleggingen te beheren. Fysieke vestigingen werden nog amper bezocht, en tegenwoordig zijn ze eigenlijk alleen nog te vinden in de grote steden.

Voor banken spelen kostenbesparing en efficiëntie een grote rol. Fysieke filialen zijn dan eigenlijk niet meer te verantwoorden. Een fysiek kantoor kost een hoop geld, er komen minder klanten langs en ook de personeelskosten spelen een belangrijke rol. Een bankkantoor is vaak niet meer rendabel, waardoor steeds meer banken hun vestigingen sluiten. Banken zetten in op een volledig digitale dienstverlening met telefonische ondersteuning.

Casino’s verschuiven naar online

Ging je vroeger op zaterdagavond na je kroegbezoek nog even naar het casino, kom je er vandaag de dag steeds minder tegen. Ook de casino-industrie sluit steeds meer fysieke locaties. Ze maken de verschuiving naar volledig online spelen. Dat is ook niet zo gek: de exploitatiekosten voor een fysiek casino rijzen de pan uit en ondertussen krijgen uitbaters steeds meer te maken met strengere wet- en regelgeving. Tegelijkertijd neemt het aanbod online ook steeds meer toe.

Met slechts een paar muisklikken kunnen mensen gokken op een online gokkast, roulette spelen of een kaartje leggen met de digitale croupier. En dat alles met bonussen waar een fysiek casino nooit aan kan tippen, met een gebruiksvriendelijke ervaring en zonder de deur uit te hoeven. Het zorgt ervoor dat fysieke casino’s de grootste moeite hebben om hun klanten terug te laten keren. Wat dat betreft is het logisch dat fysieke casino’s hun deuren steeds vaker moeten sluiten. Op 31 januari 2025 sloot in Zandvoort zelfs de oudste casinovestiging van Nederland. Dit tot groot ongenoegen van de plaatselijke bevolking.

Retail sluit fysieke winkels

Perry sport, Miss Etam, de Kijkshop of de Bart Smit: ooit waren het allemaal grote namen waar we als winkelend publiek geen genoeg van kregen. Al deze winkels hebben hun fysieke filialen inmiddels opgeheven, of ze zijn failliet gegaan en bestaan helemaal niet meer. De retailsector staat al jaren onder hoogspanning, omdat consumenten ervoor kiezen online hun aankopen te doen. Vooral winkels die huishoudartikelen verkopen, zijn niet meer rendabel te krijgen.

Ondertussen stijgen de huurprijzen en de personeelskosten. Inflatie zorgt ervoor dat personeel hogere lonen eist, terwijl het besteedbaar inkomen van Jan Modaal daalt. Terwijl het inflatiespook in Nederland rondwaart, bezoeken minder mensen een ‘echte’ winkel. Overleven is dan zelfs voor de grote spelers een hele klus. Grote ketens proberen overeind te blijven door minder winkels te openen, en vooral aan hun online aanwezigheid te werken.

Bouwmarkten draaien slecht

In 2023 sloot ook de bekende doe-het-zelf-retailer Praxis enkele winkels. Onder meer de winkels in Leiden, ’s-Heerenberg, Osdorp en Tussenmeer (Amsterdam) gingen dicht. Reden: de filialen waren niet meer rendabel. Daarvoor sloot Praxis ook al winkels in Utrecht, Enschede en Duiven. Bouwmarkten draaien simpelweg niet meer de omzetten die ze vroeger draaiden. De concurrentie met online aanbieders is enorm toegenomen.

Webshops kunnen nu een breder assortiment tegen lagere prijzen bieden, en dat merken bouwmarkten. Daarnaast zijn er ook concurrenten bij gekomen die simpelweg grotere moederbedrijven achter zich hebben staan. De bouwmarkt moet het nu alleen nog hebben van service en advies; iets wat consumenten online maar mondjesmaat kunnen vinden.

Wat je hier als ondernemer van kunt leren

De markt verandert in alle branches. Of je nu hamers en verf verkoopt, of dat je kansspelen wilt aanbieden: Nederlanders vinden hun heil tegenwoordig online. Niet alleen de digitalisering, maar ook de slechte economie en veranderend consumentengedrag dwingen ondernemers om op kosten te besparen en fysieke winkels te sluiten.

De enige remedie tegen sluiting na sluiting is innovatie. Je bedrijf toekomstbestendig maken. Daarvoor komen we weer terug op de basis van het ondernemen: strategieën en inzichten uit de praktijk toepassen. Een fysieke winkel hoeft niet volstrekt kansloos te zijn, als je maar weet welke doelgroep je aanboort. Allerlei leerzame boeken voor ondernemers kunnen je daarbij helpen.

Doe je mee of blijf je achter?

Het is duidelijk dat bedrijven die zich weigeren aan te passen, achterblijven. Digitalisering en online diensten zijn een stuk belangrijker geworden voor het succes van bedrijven. Ook met de komst van kunstmatige intelligentie (AI) zien we dat consumentengedrag verandert. Naast aanwezigheid in de zoekmachines, moet je als ondernemer nu verschijnen in de antwoorden op vragen die consumenten aan een chatrobot stellen.

De markt verandert razendsnel. De vraag is: ‘Doe je mee of blijf je achter?’ Want één ding is duidelijk: als je niet de trends van het moment bijhoudt, is je kans op zakelijk succes ontzettend aan het slinken.

Gerelateerde berichten

Laat een comment achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}