.st0{fill:#FFFFFF;}

Loyaliteitsprogramma’s in casino’s: een les in klantbehoud 

 juni 2, 2025

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Loyaliteitsprogramma’s in casino’s: een les in klantbehoud

Als ondernemer vind je het waarschijnlijk ontzettend belangrijk dat klanten tevreden blijven en dus terug blijven komen. Daarom kan het nooit kwaad om strategieën te ontwikkelen die het klantbehoud bevorderen, en om de kunst af te kijken bij bedrijven die dit goed hebben begrepen, zoals casino’s.

Dat casino’s zo goed zijn in klantbehoud is eigenlijk best opmerkelijk, want ze hebben vaak te maken met aardig wat juridische restricties. In Nederland zijn (online) casino’s in principe legaal, maar ze moeten wel aan strenge voorwaarden voldoen, met name als het gaat om reclame en marketing. Ook moeten ze hun klanten onderwerpen aan speellimieten en een verplichte legitimatie bij registratie. Speel zonder Cruks bij deze online casino’s om dit te voorkomen, en te profiteren van een snelle registratie en ongelimiteerd spelen.

Wat is klantbehoud precies?

Simpelweg houdt klantbehoud in dat je op een strategische manier een langdurige relatie opbouwt met je klanten. Dat is goed voor je bedrijf, want door dit te doen blijven klanten herhaaldelijk bij je kopen, en werk je positieve mond-tot-mondreclame in de hand. Allemaal mooi meegenomen dus.

Overigens is klantbehoud niet per se hetzelfde als klantloyaliteit. De betekenis van klantbehoud is het behouden van klanten en voorkomen dat ze vertrekken, terwijl klantloyaliteit zich richt op het opbouwen van een emotionele band met het bedrijf of het merk. Klantloyaliteit gaat dus verder dan alleen zorgen dat klanten terug blijven komen.

Je berekent klantbehoud op een heel simpele manier. Om de klantbehoudsgraad (KGR) te berekenen over een bepaalde periode deel je het aantal klanten aan het einde door het aantal klanten aan het begin, en vermenigvuldig je dit cijfer vervolgens met 100.

Puntenprogramma’s en programma’s met niveaus

Een manier om te zorgen voor klantbehoud is door je klanten te laten deelnemen aan verschillende loyaliteitsprogramma’s. In online casino’s is het vaak zo dat je bij inschrijving meteen automatisch deelneemt aan het programma. Zo’n loyaliteitsprogramma kan verschillende vormen aannemen.

Bij sommige online casino’s kun je deelnemen aan een zogenaamd puntenprogramma. Dit houdt in dat je punten verdient door geld uit te geven, en je deze punten vervolgens kunt besteden aan extraatjes, zoals bijvoorbeeld extra speelgeld, gratis spins of andere voordelen.

Een soortgelijke manier om klanten terug te laten komen is door middel van een programma met verschillende niveaus. Dit werkt op een soortgelijke manier: door geld uit te geven of bepaalde acties uit te voeren, bereikt de klant een hoger niveau. Hoe hoger je niveau, hoe beter je voordelen. Soms krijg je op die manier een voorkeursbehandeling, zoals een exclusieve toegang tot bepaalde spellen.

Welkomstbonussen

Een manier waarop online casino’s nieuwe klanten voor zich proberen te winnen is door ze bij registratie een goede welkomstbonus te bieden. Dit is een van de oudste casinobonussen die er zijn en ze werken nog altijd goed.

Er zijn verschillende bonussen. Een van de bekendste voorbeelden is de stortingsbonus. Wanneer de klant geld stort, krijgt het daarbovenop nog een percentage. Stel, het casino biedt een stortingsbonus van 100% bij de eerste inzet, dan betekent dat dat als jij €50 stort, je daarbovenop nog eens €50 krijgt en je dus in totaal €100 hebt om mee te spelen. Vaak zit hier wel een limiet op, bijvoorbeeld maximaal €100.

Soms krijg je niet alleen een stortingsbonus maar ook nog gratis spins. Dit is precies wat je denkt dat het is: het houdt in dat je een aantal keer gratis mag spelen.

Sommige online casino’s bieden daarnaast ook cashbackbonussen. Als jij geld inzet en je verliest, kun je met een cashbackbonus een deel van het verloren geld terugkrijgen. Deze bonus zul je vooral in buitenlandse casino’s vinden, want in Nederland is deze praktijk niet toegestaan.

Bonussen voor trouwe klanten

Je hoort vaak dat de bonussen je vooral om de oren vliegen als je je net hebt geregistreerd, maar dat dit voor trouwe klanten minder interessant is. Daarom is het belangrijk om ook je meest loyale klanten af en toe te verwennen. Sommige casino’s hebben dit beter begrepen dan andere, maar manieren waarop je dit kunt doen is door spelers die veel geld uitgeven af en toe een stortingsbonus of een andere VIP-bonus toe te stoppen.

Vaak is het wel zo dat je aardig wat geld moet hebben uitgegeven voordat je voor een dergelijke bonus in aanmerking komt.

Stel duidelijke regels op

Ook bij loyaliteitsprogramma’s en andere klantenvoordelen komen regels kijken, bijvoorbeeld als het gaat om de verwerking van de persoonsgegevens van de klant, of het opstellen van voorwaarden. Betrouwbare online casino’s leggen vaak duidelijk de voorwaarden van hun bonussen uit.

Gerelateerde berichten

Laat een comment achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}